Algemene Voorwaarden B2B
1. Onze facturen zijn -behoudens expliciete andere overeenkomst- contant betaalbaar op ons adres te Vorselaar en dit in euro. Eventuele transactiekosten en/of wisselkoersrisico’s zijn ten laste van de klant.
Bij niet-tijdige betaling is de klant van rechtswege en zonder ingebrekestelling een schadevergoeding verschuldigd van 10% van het factuurbedrag. Tevens is van rechtswege en zonder ingebrekestelling een intrest verschuldigd van 12 % op jaarbasis.
Elke betaling van de klant wordt eerst toegerekend op eventueel vervallen intresten en/of schadevergoedingen en vervolgens op de oudste verschuldigde vorderingen van ons op de klant.
De niet-tijdige betaling van één factuur maakt alle openstaande facturen dadelijk opeisbaar. Bovendien zijn wij bij niet-betaling van een factuur tegen zijn vervaldag gerechtigd onze leveringen onmiddellijk en zonder ingebrekestelling op te schorten. Wij hebben tevens het recht om onze leveringen/prestaties op te schorten en/of deze te beperken wanneer het duidelijk is dat de klant zijn verbintenis niet zal hebben uitgevoerd op het einde van de uitvoeringstermijn en dat de gevolgen van die niet-nakoming voldoende ernstig zijn voor ons, behoudens ingeval de klant in deze laatste hypothese voldoende waarborgen biedt voor de goede uitvoering van zijn verbintenissen.
2. Prijsoffertes worden steeds te louter informatieve titel verstrekt. Ze hebben, tenzij anders wordt overeengekomen, een geldigheidsduur van 30 dagen. Bestellingen zijn pas bindend en geldig na aanvaarding door een bevoegd persoon binnen de onderneming.
De door ons opgegeven prijzen zijn tenzij anders is voorzien exclusief BTW. Het gaat om afhaalprijzen. Indien u wenst dat de goederen bij u geleverd worden dient een leveringskost te worden betaald welke bij het aangaan van het contract met u wordt afgesproken.
3. Wij zij gerechtigd om een voorschot te vragen. Indien wij een voorschot vragen wordt pas begonnen met het maken van het door u bestelde product na de betaling van dit voorschot. De afgesproken leveringstermijn wordt verlengd met de periode dat het voorschot nog niet werd betaald.
4. Onze leveringsdata worden, behoudens andersluidend beding, steeds aangegeven te louter indicatieve titel. De overschrijding van de richttermijn kan door de klant niet ingeroepen worden om de ontbinding van de overeenkomst te vragen, een schadevergoeding te vorderen te onzer laste of om een andere aanspraak tegenover ons te laten gelden.
5. De eigendom van de goederen die wij leveren gaat pas over op de klant na integrale betaling van het factuurbedrag. Het risico met betrekking tot de geleverde goederen en materialen gaat integendeel al over op de klant vanaf de levering bij de klant of de afhaling door de klant als dit is overeengekomen.
De klant verbindt er zich toe om zolang de goederen onze eigendom blijven onze goederen en materialen zorgvuldig te stockeren en te beveiligen. Hij neemt een verzekering die de risico’s van beschadiging, diefstal enz. van deze goederen en materialen dekt.
Bij beslag door een derde dient de koper de beslagleggende eiser onmiddellijk op de hoogte te brengen van het eigendomsvoorbehoud en verkoper hiervan schriftelijk te verwittigen.
De klant zorgt er verder voor dat de locatie waar wij de levering dienen te doen vlot toegankelijk is. Bovendien zorgt de klant in ons voordeel voor voldoende parkeerplaats aan de locatie in kwestie.
Indien de koper de goederen dient af te halen en hij gaat hier niet toe over, dan is de koper vanaf de door ons vooropgestelde datum voor afhaling aan ons een schadevergoeding verschuldigd van 0.25 % van de overeengekomen prijs voor de integrale bestelling per dag. Deze vergoeding is verschuldigd van rechtswege en zonder ingebrekestelling.
6. De klant dient zichtbare gebreken in te roepen binnen de 48 uur na de levering.
Binnen deze termijn dient de klant een aangetekend schrijven te versturen aan ons waarin een gedetailleerde en limitatieve opsomming wordt gegeven van de gebreken. Onze gehoudenheid in het kader van de zichtbare gebreken is in elk geval beperkt tot het verwisselen van de goederen, met uitsluiting van alle kosten of schadevergoedingen van welke aard ook.
Eventuele verborgen gebreken dienen te worden ingeroepen binnen de maand na ontdekking van het gebrek en dit bij wijze van aangetekend schrijven. Vorderingen op grond van verborgen gebreken dienen bovendien uiterlijk binnen de 6 maand na de levering te worden gesteld en dit op straffe van verval.
Onze gehoudenheid in het kader van de verborgen gebreken is in eveneens beperkt tot het verwisselen van de goederen, met uitsluiting van alle kosten of schadevergoedingen van welke aard ook.
Wij verhandelen oude, gebruikte materialen afkomstig uit de recuperatie van treinwagons, historische gebouwen, oude fabrieksgebouwen enz. Dat impliceert dan ook dat gebruikssporen, aanwezigheid van nagels en ijzerresten, verschillen in structuur, vorm en kleur, verfresten enz. inherent zijn aan de door ons verkochte producten en geen gebrek kunnen uitmaken. Hetzelfde geldt voor eventueel afwijkende fysische of chemische eigenschappen, giftige verontreinigingen, aanwezigheid van ongedierte of blootstelling aan straling van de geleverde producten. Ook het scheuren, krimpen, zwellen en kromtrekken van hout kan niet als een gebrek worden aanzien.
Elke vorm van garantie komt te vervallen als het gebrek ontstaat door een onjuiste opslag of onjuiste bewerking van de goederen door de klant of als de klant of derden wijzigingen daaraan hebben aangebracht. Onze B2B-klanten worden gelet op hun ondernemingsactiviteit geacht de gebruiksvoorwaarden en toepassingsmogelijkheden van onze producten te kennen. Indien de klant deze niet zou kennen dient hij dit voorafgaand aan het sluiten van het contract aan ons mee te delen.
Indien de klant op zijn beurt de goederen doorverkoopt aan een consument dient hij, als het gaat om tweedehandsgoederen, de garantietermijn te beperken tot 1 jaar. Doet hij dit niet en doet er zich meer dan een jaar na de levering een geval voor waarin garantie dient te worden verleend aan de eindklant, dan heeft de klant-doorverkoper geen recht op garantie/verhaal opzichtens ons.
7. 7.1 Wij kunnen in geen geval aansprakelijk gesteld worden uit welken hoofde ook voor onze lichte fout, tenzij deze betrekking heeft op het niet-uitvoeren van de essentiële verbintenissen die het voorwerp van de overeenkomst uitmaken. Behoudens in geval van opzet of zware fout (ook van onze aangestelden) is onze aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag van de levering en tot de directe schade.
Wij aanvaarden geen enkele aansprakelijkheid als wij ten gevolge van overmacht of vreemde oorzaak niet aan onze verplichtingen kunnen voldoen. Als de overmacht slechts tijdelijk is zullen wij trachten alsnog aan onze verplichtingen te voldoen zodra dat opnieuw mogelijk is.
7.2 Onrechtstreekse schade (zoals onder andere commerciële of financiële verliezen, verlies van reputatie, winst of omzetderving, verlies van klanten en verliezen als gevolg van gerechtelijke stappen door derden ondernomen tegen de klant) komt nooit voor vergoeding in aanmerking.
7.3 Wij zijn al evenmin aansprakelijk voor eventiele schade welke ontstaat bij de verwerking van onze producten (zo bv. schade aan machines en gereedschappen door onze producten).
8. Indien de klant ons vraagt om een ontwerp, plan of tekening uit te werken, dan blijft dit onze eigendom. Als de klant opvolgend deze documenten gebruikt om de werken zelf uit te voeren of ze door iemand anders te laten uitvoeren, dan is hij ons een vergoeding verschuldigd van 20% van onze offerte. Wij hebben het recht een hogere schadevergoeding te vragen ingeval van bewezen hogere schade.
9. Ingeval de klant de bestelling alsnog weigert, het contract vernietigt of er geen uitvoering aan kan worden gegeven door toedoen van de klant, dient hij een schadevergoeding te betalen van 25% op het totaalbedrag, onverminderd ons recht een hogere vergoeding te vragen bij bewezen hogere schade. Voor eventuele maatproducten waarvan deze productie al begonnen is, wordt de schadevergoeding vastgesteld op 100% van de overeengekomen contractsprijs. Wij hebben ook te allen tijde het recht de gedwongen uitvoering van de overeenkomst te vorderen.
10. De tussen ons en de klant bestaande overeenkomst wordt van rechtswege en zonder ingebrekestelling ontbonden als wie hierom verzoeken in volgende gevallen :
- faillissement van de klant
- tekortkoming door de klant aan diens verbintenissen uit hoofde van deze overeenkomst waaraan niet geremedieerd wordt binnen de 15 dagen na daartoe aangetekend door ons te zijn aangemaand
Ingeval van dergelijke ontbinding is de klant gehouden een forfaitaire schadevergoeding aan ons te betalen van 25 % van de overeengekomen contractprijs onverminderd ons recht om een hogere vergoeding te vorderen ingeval van bewezen hogere schade. Voor eventuele maatproducten waarvan deze productie al begonnen is, wordt de schadevergoeding vastgesteld op 100% van de overeengekomen contractsprijs.
11. De eventuele nietigheid van één van deze voorwaarden heeft niet de nietigheid van de andere clausules en van het contract tot gevolg. . Ingeval van nietigheid van één van de clausules van deze overeenkomst verbinden partijen zich ertoe deze te vervangen door een clausule die zo nauw als mogelijk aansluit bij de nietige clausule en die wel geldig is.
12. Indien de klant anderstalig is en de voorwaarden vertaald worden geldt bij een discrepantie tussen de talen de nederlandstalige tekst.
13. Op alle geschillen die verband houden met deze overeenkomst is het Belgisch recht van toepassing. De toepasselijkheid van het Weens Koopverdrag wordt expliciet uitgesloten. Enkel de rechtbanken van Antwerpen, afdeling Turnhout zijn bevoegd om kennis te nemen van mogelijke geschillen.